Vasakronan och Iskad: tajta partners

Vasakronan

Mycket har hänt sen Iskad och Ove Enryd som idag arbetar på Vasakronan, började jobba ihop 1988. Somligt kul och en hel del akututryckningar. Resultatet: en skönare och enklare vardag för kunden och deras hyresgäster.

Vi lät Vasakronans Ove Enryd och Iskads Ronnie Nilsson sammanstråla för ett samtal om framgångsfaktorerna bakom 30 år av lyckat samarbete. Tillsammans har de sett till att kontorsfolk, butiks-shoppare och restaurangbesökare har kunnat sköta sina jobb och njuta av sina nöjen i fastigheter som funkar, timme efter timme, dag som natt, dygnet om i alla år.

Båda företagen har samma fokus, att vara tydliga i kontakten med kunderna och hålla hög kvalitet.

Kundernas krav: allt ska funka

Och det är precis vad jobbet handlar om för Ove Enryd. Hans titel är teknisk förvaltare på Vasakronan. Tidigare jobbade han på AP Fastigheter som köpte Vasakronan 2008.

– Det viktigaste för oss är att alltid kunna möta kundernas krav. Hyresläget är högt i stan och det gör att kunderna – med rätta – ställer lika höga krav. Allt ska funka och kunderna ska ha en så problemfri vardag det bara går.

Kontakterna med Iskad handlar oftast om att ordna snabba lösningar på akuta problem. I många fall är det Iskads arbetsledare Ronnie Nilsson som Ove pratar med. Det kan röra sig om vattenskador, klotter, avloppsrensning, asbestsanering, duvsanering och ventilationsrengöring. Ibland är uppdragen mer förebyggande som till exempel förebyggande avloppsspolning och fasadrengöring.

Sveriges största fastighetsbolag

Vasakronan är Sveriges största fastighetsbolag som äger ett stort antal kontors- och butikslokaler i Stockholm och ytterligare fyra storstäder. Fastighetsbeståndet är värderat till 116 miljarder kronor. Några av de mest kända paradfastigheterna är Hötorgsskraporna och Matrosen 4 vid Nybroplan, där anrika restaurangen Riche ligger.

3 nycklar till framgång

När Ove får frågan om varför det har funkat så bra att jobba med Iskad genom åren svarar han så här:

  1. Iskad är kommunikativa mot kunden och ger klara besked. Det är klart att det ställer till problem för hyresgästerna ibland när ett jobb ska göras, det kanske stör affärsverksamheten. Vi försöker alltid hitta en bra lösning. Håller man bara hyresgästerna informerade på ett bra sätt löser sig det mesta. 
  2. Iskad är pålitliga och snabba, bra på att hålla tiderna och har alltid kundnöjdheten i fokus, precis som vi själva. Vi har helt enkelt fullt förtroende för att de representerar Vasakronan på ett bra sätt gentemot våra kunder. 
  3. Iskad är självgående, har stort yrkeskunnande och är mångsidiga. Vi slipper att “hålla dem i handen” när de är ute på uppdrag utan de har själva en bra förståelse för vad som krävs.

Och vad tycker Ronnie är bäst med Vasakronan?

– Det är en öppen dialog hela tiden, både med Vasakronan själva och med deras hyresgäster. Vi litar på varandra efter alla år och vi får relativt fria tyglar att lösa problemen – under ansvar förstås, säger Ronnie.